3 saker dina medarbetare inte vill höra från dig som chef

Ledarskap och coaching, Retorik och presentationsteknik

Ja okej, vi kanske låter väl pessimistiska med den här rubriken. Det är bara för att vi tycker att det här är viktiga grejer! Se det här blogginlägget som ett stycke tuff kärlek från vår sida, för om du känner igen dig i något av citaten nedan vill vi hjälpa dig att bli bättre.

 

”Bla bla bla, statistik, bla bla bla”

Nytt veckomöte, samma punkt på agendan: statistikgenomgång. Innan dina medarbetare somnar rycker Tele Coaching-akuten ut med följande tips: konkretisera statistiken! I ditt ledarskap är det viktigt att göra innebörden lättare att greppa för den enskilda medarbetaren. Om du till exempel ger beröm till gruppen för att de besvarat många samtal kan du istället för att bara säga ”Förra veckan svarade ni på fem hundra samtal!” berätta vad det innebär att varje medarbetare presterat genom att lägga till ”Förra veckan pratade ni alltså med i snitt femton kunder varje timme!”

 

På vilket sätt kan du göra statistiken lättare att greppa för dina medarbetare?

 

”Vi måste…”

”Nu måste vi prioritera det här”, ”Ni måste läsa igenom de nya rutinerna”, ”Du måste titta på intranätet varje morgon”. Känner du igen dig? Hur många gånger under en arbetsvecka använder du ordet måste?

När vi pratar om ordet måste under utbildningsdagar säger många deltagare att de använder ordet varje dag på jobbet. Det är synd, för när vi använder ordet måste skapar det ofta en känsla av tvång och krav hos den vi pratar med. Det är ju den sista känslan du vill skapa hos dina medarbetare! Prata istället om vad ni behöver göra, och förklara varför, så skapar du en godare känsla och bättre förståelse. ”För att kunna möta månadens nyckeltal behöver vi prioritera det här” låter rätt bra, eller hur?

 

”Det här har jag ju sagt till er tusen gånger!”

Okej, du kanske inte har sagt så här, men nog har du någon gång tänkt det? När dina medarbetare frågar varför de inte fått den information som du upprepat under möten i flera veckor är det lätt att tänka ”Om de bara kunde lyssna på vad jag säger någon gång!”. Vad sägs om att tänka så här istället: ”Vad kan jag göra annorlunda för att mina medarbetare ska minnas den här informationen?” En spännande tanke, eller hur? Vad kommer du fram till?

 

Hur många gånger under en arbetsvecka använder du ordet måste?

 

Vill du, efter att ha läst det här blogginlägget, förbättra din kommunikation inom ytterligare ett område? Läs vår guide om att genomföra utmanande samtal med medarbetare!

Relaterade poster