5 tecken på att ni behöver effektivisera er verksamhet

Kundservice

 Effektivitet är en viktig kugge för att er verksamhet ska nå uppsatta mål och bli mer lönsamma. Men hur vet du som avdelningschef eller enhetschef om er verksamhet behöver bli mer effektiv? I det här inlägget har vi listat fem tecken på att det är dags att se över företagets processer och bli mer effektiva!

 

1. Era effektivitetsmål nås inte

Nyckeltalen nås inte, kort sagt ett ganska oundvikligt och tydligt tecken på att effektiviteten behöver utvecklas. Här ser vi svart på vitt att en förändring behöver ske.

2. Negativ feedback från era kunder

Börjar det att trilla in mer och mer negativ feedback från era kunder, är det en rejäl varningsklocka. Kunderna är det viktigaste för att verksamheten ska gå runt. Klagar kunderna behöver vi därmed agera direkt!

3. Högre sjukfrånvaro

Ett tredje tecken på att er verksamhet inte är effektiv är att sjukfrånvaron sakta men säkert börjar att stiga. Av någon anledning trivs kanske inte era medarbetare på er arbetsplats. Försök ta reda på varför!

4. Konkurrenterna springer ifrån er

Hamnar ni efter konkurrenterna, behöver ni antagligen göra en förändring och göra något nytt. Har ni för mycket att göra så att ni inte hinner hålla er uppdaterade om omvärlden? Jobbar ni verkligen smart med roller och arbetssätt? Se över era processer och strukturer för att inte bli omsprungna.

5. Mindre energi i arbetsgruppen

Märker ni av negativitet bland era anställda? Kanske upplever ni en minskad energi eller att det suckas bakom era ryggar? Då har ni ett problem! Se över varför era medarbetare inte trivs med sin tillvaro och vidta nödvändiga åtgärder för att hjälpa dem att hitta tillbaka till sin energi och motivation.

 

Känner du dig träffad av någon av punkterna ovan? Då borde ni troligtvis se över hur ni ska skapa motivation och hur beteenden som styr mot målen blir roligt att arbeta med.

Ladda ner guiden Så omvandlar du uppsatta mål till faktiska beteenden

Relaterade poster