Därför ska du som ”inte har kunder” arbeta med kundbemötande

Kundservice

Vi är de första att skriva under på att ordval kan göra en stor skillnad, och att det är viktigt att reflektera kring vilka ord vi använder.

Livet kan beskrivas som en blomma (Lex Ace of Base) eller som en berg- och dalbana (Lex Ronan Keating), och det kan ge viss skillnad i hur vi ser på livet beroende på vilken metafor vi använder.

Ett ord vi tycker är lite extra intressant att reflektera kring är ordet kund, speciellt i verksamheter där begrepp som medlemmar, användare eller medborgare gärna tar dess plats istället. Det finns givetvis flertalet goda anledningar att till exempel använda ordet medborgare i offentligt finansierade verksamheter, men under utbildningar får vi ibland höra en annan intressant aspekt på det hela från deltagare:

”Medborgarna är ju precis som kunder i en butik, de vill ha bra service.”

Spännande, vad säger vi med den meningen egentligen? Om vi tänker på medborgare som kunder ibland, gör det att vi medvetet eller omedvetet agerar mer serviceinriktat? I så fall – låt oss tänka på medborgarna som kunder ibland! Ger det oss nya idéer kring hur vi ska bemöta medborgarna om vi under ett möte reflekterar och diskuterar hur vi skulle bete oss om vi var säljare och medborgarna kunder?  I så fall – låt oss göra det!

Östersunds kommuns kundcenter har inga kunder. Däremot jobbar de med sitt bemötande och sin mentala inställning till medborgaren som om de vore deras kunder. Så ger de också sina medborgare ett grymt mottagande när de ringer in. Läs mer i vårt case!

Relaterade poster