Du är anledningen till varför kundservice går dåligt

Bemötande och kundservice, Ledarskap och coaching

Ett bra kundmöte leder i princip alltid till ett bättre resultat. Med det sagt borde alltså tiden, resurserna och all fokus alltid ligga på de anställda som faktiskt arbetar i mötet med kunden. För tro det eller ej, det är inte de som är anledningen till att din kundservice inte går bra – det är du! I det här inlägget går vi igenom vad det här beror på och vad du kan göra för att vända trenden.

 

1. Du är en frånvarande chef

Det säger sig själv att en frånvarande chef inte är en bra ledare. Du kanske är på plats men håller dig inne på ditt rum? Oavsett var du befinner dig så behöver du vara synlig i dina anställdas vardag för att stötta och utveckla dem.

 

2. Du har inte koll

Nej, om du varken har koll på siffror, medarbetare eller deras kommunikativa styrkor och utvecklingsmöjligheter så är det svårt att förbättra och effektivisera er kundservice. Ta det lugnt, lär känna dem som arbetar i din kundservice, det kommer hjälpa dig.

3. Du har inte kunskap om kundbemötande

Det har visat sig att du inte är utbildad inom kommunikation och vet inte riktigt hur samtalsmetodiken fungerar. Du har därför inte tillräckligt med kunskap för att vidareutbilda, utmana och inspirera dina medarbetare inom området, vilket är en förutsättning för att medarbetarna ska kunna bli bättre. Hur ser din plan ut?

 

4. Du har satt orealistiska mål

Om du har satt orealistiska mål för din kundservice, blir dina medarbetare omotiverade till att arbeta med och mot dem. Det här innebär att ni missar er chans att ta ert mål, har du och dina medarbetare samma bild av målen?

5. Du hänger inte med i utvecklingen

För att du hela tiden ska kunna utveckla din kundservice framåt så behöver du vara uppdaterad inom området. Dags att börja omvärldsbevaka!

 

6. Du har för mycket att göra

Om du inte prioriterar dina anställda på kundservicen så kommer de bli omotiverade och tappa möjligheten att utvecklas och bli bättre på sitt jobb. Det innebär att kundservicen kommer att gå dåligt och därmed bli olönsam. Se över kalendern och prioritera om, visa vem som är viktigast.

 

Känner du igen dig i någon av dessa punkter, så borde du tänka om! Din kundservice är ert ansikte utåt och du är anledningen till om ni kan se resultat på sista raden. Så stötta, utveckla och ta hand om den.

Läs också vår guide om hur du blir effektivare i att nå dina mål: Nå uppsatta mål med 4F-metoden.

Vi önskar dig ett varmt lycka till!

  • Kundservice
  • Ledarskap
  • Personalfrågor

Relaterade poster