Föreläsning: rekrytera rätt servicemedarbetare

Tele Coachings frukostföreläsning. Vy över deltagare vid frukostbord

Bemötande och kundservice, Ledarskap och coaching

Under en fullsatt frukostföreläsningen på Scandic Klara i centrala Stockholm pratade vi nyligen tillsammans med AMGA och Kontakta om hur man rekryterar och behåller rätt medarbetare till serviceyrken. För dig som missade föreläsningen har vi samlat några av de viktigaste punkterna här. (Och vill du vara säker på att inte missa nästa tillfälle – håll koll på oss via LinkedIn.)

 

Tidsbrist och trista annonser

AMGA, som jobbar med just rekrytering till bland annat kundserviceyrken, pratade om tidsbrist, begränsat urval och felrekryteringar som tre av de vanligaste utmaningarna chefer stöter på under rekrytering till serviceyrken. Två av deras tips:
  • Ta extern hjälp för att undvika att chefens tidsbrist förhindrar en bra rekrytering. Även om man som chef ofta vill ha visst inflytande på rekryteringsprocessen kan man till exempel ta hjälp för att sålla ut de mest intressanta av många inkomna ansökningar.
  • Ha en klar annonsstrategi. Det är vanligt att framför annonser som läggs upp på ett intranät är hastigt sammansatta. Var noggrann med att lyfta fram tjänsterna på ett intressant sätt även när det är redan befintliga medarbetare som söker. Det ökar chansen att hitta den bästa personen för tjänsten.

 

Tror ni vi på Tele Coaching möter företag där medarbetare får en fråga om vilka värderingar organisationen arbetar efter, och svarar ”Ja, det väl några ord som satt där på väggen…”?

Värderingar hela vägen

Därefter tog vår kommunikationskonsult Louella vid och fortsatte med sina bästa råd:
  • Ett sätt att rekrytera rätt är att börja med slutresultatet: definiera hur ni vill att era kunder beskriver er. Nästa fråga blir hur ni tar er an detta i rekryteringsprocessen. Hur ska ni testa i vilken utsträckning den potentiella medarbetaren agerar i enlighet med de värderingar ni vill förmedla?
  • Värderingsarbetet stannar inte efter genomförd rekrytering. ”Tror ni vi på Tele Coaching möter företag där medarbetare får en fråga om vilka värderingar organisationen arbetar efter, och svarar ’Ja, det var väl några ord som satt där på väggen’?” frågade Louella deltagarna. Organisationer behöver arbeta med sina värderingar dagligen, inte bara på en årlig kick-off.
  • Kompetenta medarbetare behöver känna motivation för att stanna. Ett sätt att motivera medarbetare är att hjälpa dem att identifiera sitt högre syfte: på vilket sätt bidrar de till att världen blir en lite bättre plats genom att de utvecklas i sitt arbete. En medarbetare som tydligt ser sitt bidrag är också mer motiverad till att träna för att bli bättre.
  • På tal om att träna uppmanade Louella deltagarna till att utmana sina egna tankar kring vilka aktiviteter som skapar resultat. Är det att, som många organisationer gör, köra skarpt läge hela tiden? Vad skulle hända om vi, även efter en medarbetares introduktionsprogram, lade in återkommande tillfällen för träning?

 

Läs mer

Vill du fördjupa dig i de ämnen vi berörde under frukostföreläsningen? Här är 4 lästips:
  • Hubspots blogginlägg om fyra nyckelbeteenden som alla kundservicemedarbetare behöver ha.
  • Blogginlägget Gör som Bolt – träna mera! om hur vi kan efterlikna idrottens värld och få in mer träning i arbetslivet.
  • Caset om Östersunds kommun, som har valt att följa hur väl de efterlever sina värderingar i mötet med medborgarna. Det gör de genom att kontinuerligt mäta i vilken utsträckning medarbetarna använder som av formuleringar som förmedlar kommunens värderingar.
  • Blogginlägget Skapa engagemang för verksamhetsmålen om vikten av att tydliggöra kopplingen mellan hur medarbetarna agerar varje dag, och hur det bidrar till att organisationen följer sina värderingar.

Relaterade poster