Gör du något av de här fyra misstagen i svåra samtal med dina medarbetare?

Ledarskap och coaching

Medarbetare som sprider dålig stämning, kommer alltid försent eller inte presterar tillräckligt. I många chefers ögon är svåra samtal med enskilda medarbetare en av de största baksidorna med rollen som chef. Det finns givetvis skäl till varför – det finns många utmaningar med att berätta för en medarbetare att det är något som inte fungerar. I det här inlägget går vi igenom några av de vanligaste fallgroparna som chefer ramlar i när det kommer till att genomföra svåra samtal med medarbetare.

 

Du förminskar problemet

Rädd för att skapa dålig stämning eller för att medarbetaren ska känna sig alltför nedslagen använder du ord som gör problemet mindre än vad det egentligen är. Du uttrycker dig i stil med ”egentligen tänkte jag inte ens ta upp detta…” eller ”det här är ingen stor grej…”. Kanske försöker du också släta över problemet genom att säga ”…men du är ju jätteduktig på annat!” eller ”…men du är väldigt uppskattad av våra kunder!”.

 

Genomför du samtalet på samma sätt som man bäst river av ett plåster – så fort det bara går?

 

Du är för otydlig

Du kan inte berätta om specifika tillfällen på när det ni pratar om har skett. När din medarbetare frågar när detta ska ha hänt säger du att ”det här är ett generellt problem”. Eller så beskriver du det på följande sätt:  ”Jag kan inte säga något konkret tillfälle så här på rak arm, men det har hänt flera gånger”.

 

Du har för bråttom

Fast besluten att genomföra mötet på samma sätt som man bäst river bort ett plåster – så fort det bara går. Vilket gör att du beskriver problemet kort och säger att du inte vill se det här beteendet igen. Mötet är över utan att du knappt hunnit andas. Än mindre gett din medarbetare chans att svara på vad du sagt.

 

Du hamnar i försvarsposition

Mirakulöst nog lyckas medarbetaren ändå avbryta din monolog. Kanske genom att försvarsmässigt anklaga dig för att ge dem för många arbetsuppgifter. Hur förväntar du dig då att de ska hinna med allt? Du snäser tillbaka och berättar hur många sysslor du minsann tagit bort från gruppen sedan du började. Och det skulle inte skada att visa lite tacksamhet för det. Snart har ni båda höjt rösten och drar fram vartenda misstag den andra personen gjort de senaste tretton åren.

 

Känner du igen dig i något av misstagen ovan? Läs vår guide för tips på vad du ska säga i svåra samtal med dina medarbetare!

Relaterade poster