”Stå aldrig still!” – Thåström om framgångsrik kundservice

Bemötande och kundservice, Ledarskap och coaching

Nej okej, Joakim Thåströms låt från 1989 skrevs inte som en uppmaning till landets alla kundservicechefer. Men om vi för en stund ändå leker med tanken att den gjorde det. Då tycker vi att han satte huvudet på spiken. Stå aldrig still är faktiskt ett perfekt motto för en kundservice!

 

Skapa resultat i en kundservice

Det händer nämligen att vi träffar chefer för en kundserviceavdelning som berättar att de gjorde en stor utbildningsinsats för medarbetarna. Cheferna berättar vidare för oss hur de tiden efter utbildningsinsatsen ser snabba resultat i kundernas nöjdhet. Vilket stärker både chefens och medarbetarnas arbetsglädje. Efter ett tag stagnerar utvecklingen. Kundserviceavdelningarna lyckas inte höjda kundnöjdheten ytterligare. Snart går kundnöjdheten till och med neråt igen.

 

När ifrågasatte ni senast något av era arbetssätt?

 

Framgång

Det är här Thåströms ord hade kunnat göra nytta. För om en sådan här kundserviceavdelning hade reflekterat över vad de behövde för att fortsätta röra sig framåt, kanske de hade svarat att de behöver utveckling. Mer kunskap och workshops på temat svåra samtal, eller individuell coaching för att hitta vilka steg varje enskild medarbetare behöver ta för att bidra till gruppens framgång. Kontinuitet är en framgångsfaktor. Den skapas av att ständigt fortsätta göra nya saker och förändringar i redan befintliga arbetssätt.

Stå inte still

Ta en kort stund precis nu. Fundera över hur väl ni på din avdelning lever efter Thåströms uppmaning, vilka svar får du då? När ifrågasatte ni senast något av era arbetssätt? När var senaste gången ni tillsammans utbildade er inom ett nytt område? Om ditt svar är något i stil med ”det minns jag inte”, då vet du att det är dags att börja röra på sig.

 

Vill du peppas till att börja röra dig framåt med dina medarbetare?

Då rekommenderar vi följande två steg:

Steg 1: Lyssna på den här toppklassversionen av Thåströms låt.

Steg 2: Läs om Länstrafiken Örebro som i femton år jobbat med att på olika sätt förnya sina kunskaper och kompetenser inom kundkommunikation.

 

Lycka till!

Relaterade poster