Skriftlig kommunikation

För att kunden vill få en wow-känsla – oavsett kanal

Hur fungerar det?

Genomtänkt kommunikation i chatt, mejl och sociala medier skapar kunder som känner sig viktiga.  

En kund har höga förväntningar från första stund. Kunden vill direkt känna sig viktig, förstådd och få förtroende för er. Oavsett om du mejlar, chattar eller kommunicerar med kunden i sociala medier behöver du alltså skriva på ett sätt som skapar just de känslorna hos kunden.

Beroende på vilken kanal du befinner dig i finns det dessutom skillnader i vad som är det bästa sättet att formulera sig för att skapa en bra kundupplevelse. Det är inte helt enkelt att träffa rätt på egen hand. Praktisk träning tillsammans med sina kollegor är ofta en framgångsfaktor.

Den som tränar på att skriva rätt för respektive kanal märker ofta hur mycket man själva kan påverkar i sin skriftliga kommunikation för att uppnå önskad effekt. Vi lär er hur!

Skapar du rätt kundupplevelse när du skriver?

Det är långt ifrån självklart hur det är bäst att formulera sig i olika kanaler. Många kundinriktade kanaler har jobbat länge med bemötande i telefon, men har ni arbetat med hur ni skriver tydliga mejl? Hur ni formulerar er lagom informellt i chatt och sociala medier?

Eftersom kunder har olika förväntningar på hur ni ska kommunicera i olika skriftliga kommunikationskanaler behöver de allra flesta organisationer träna praktiskt för att träffa rätt i sin tonalitet varje gång. Många frågar oss vad man år och inte får göra i skriftlig kommunikation. Är det tillåtet med förkortningar och smileys i mejl? Hur hanteras arga och missnöjda kunder i sociala medier? Vad är rätt och vad är fel att göra i chatten? Under våra utbildningar reder vi ut detta tillsammans.

Under utbildningar berör vi också det faktum att vi saknar tonfall och kroppsspråk som hjälpmedel när vi skriver. Hur vet du då om mottagaren tolkar det du skriver på det sätt du menar? Svaret är att du aldrig kan ha full kontroll över hur mottagaren tolkar ditt svar. Däremot finns det mycket du kan göra för att väsentligt öka chanserna för att mottagaren förstår dig på rätt sätt när du skriver!

Vi bygger tillsammans en kommunikation som är anpassad för din verksamhet och kundens önskemål, och ser till att du enkelt kan använda den i vardagen. Läs mer om vår metod nedan och hör av dig när du vill prata vidare om vad vi kan hjälpa er med.

Vår metod

Analys

Vi kartlägger och analyserar er kommunikation i mejl, chatt eller sociala medier.

Syftet är att utifrån ert nuläge och ert önskade läge spetsa och anpassa innehållet i vårt samarbete.

Utbilda

Vi skapar en gemensam teoretisk plattform för kommunikation och bemötande.

Vi ger den teoretiska kunskapen och de kommunikativa verktygen som behövs för att kunna ge en god kundupplevelse.

 

Coacha

Vi är alla olika och behöver olika typer av träning.

Vi coachar och tränar individuellt för att skapa en tydlig och anpassad förankring mellan den teoretiska kunskapen och den praktiska färdigheten.

Mäta

Tror du eller vet du hur ni kommunicerar med era kunder?

Genom mätning av hur du som individ och som grupp agerar, kan vi hjälpa dig att få koll på vad det är som skapar era resultat – egentligen.

Senaste ur kunskapsbanken

Se alla